Wedstrijdje sneeuw - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Wedstrijdje sneeuw - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Wedstrijdje sneeuw

Door: LIS

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

05 November 2011 | Zweden, Bonäshamn

Hej hej!

Na ongeveer twee weken hier ben ik de verschrikkelijke autotocht al weer vergeten. Eigenlijk verliep alles supervlot maar zooooo lang rijden. Met snotneus en hyperkinetische benen valt dat niet mee.

Ondertussen zijn de zotten bijgeslapen, is alles weggezet, staat zelfs de 'huvel' (= van dikte-en-vlakte-bank) binnen. De spånsug (stofzuiger voor zo'n machine van de buurman hangt er nu aan. Om te testen en om den Ivan nu eindelijk plankjes zo rechthoekig als 90 graden maar kan zijn te laten maken.

Een nieuwe vedpanna (dat is dan weer het houtmonster in de kelder dat heel het huis verwarmt als er hout in wordt gestookt) is bijna op komst. Het vriezen komt er dan toch bijna aan, dus ja...

Want inderdaad, tot nu toe geen vlok sneeuw, zelfs geen ijspegel. Eén dag mist maar voor de rest; zonnetje! Dat zou hier 50 jaar geleden zijn dat ze zo'n mooi weer hadden. Pikdonker om 5 uur 's avonds maar ook al licht om half 8 in de ochtend dus dat is allemaal nog OK. Nu begint het natuurlijk elke dag te korten maar tot nu toe; houden zo!

Hier komt dan toch de wedstrijd. De weerberichten kondigen een einde van het herfstweer aan en de eerste sneeuwvlok staat op de voorspellingskaarten. Zelfde systeem als in Amerika. Geef een datum op bij de commentaren en wie het dichtste bij de eerste sneeuwvlok zit wint een ijsje (dat zal dan in mei zijn, tenzij je er voor naar hier komt). Eens een datum gekozen mag je die niet opnieuw inzetten. (anders heb je ook geen heel ijsje). Op deelnemen staat geen leeftijd.
Vorige keer graaide Rik de stracciatella voor ieders neus weg, wie zal het nu worden? Ik zeg alvast 11 november, wapenstilstand.

Vandaag eerste dwerguil gespot (en gecheckt in de vogelboek van Gerry en Lisette; jup het is een dwerguil). Spechten, meesjes, koperwieken en mottige eksters zijn er overal. Op elanden wordt gejaagd dus die kruipen nu in hun hol. Ook de rendieren houden zich voorlopig stil. Ze zouden wel komen wanneer het kouder werd (van horen zeggen).

Naast cursussen schrijven staat ook Zweeds studeren dagelijks op het programma. Studeren gaat wel goed maar niet iedereen is even verstaanbaar. Nog hard trainen dus. Binnenkort begint het werken in het pension. Misschien kan ik tevoren al eens een handje toesteken tijdens een diner zodat ik alles in de keuken enz. alvast ken. (de afwasmachine lijkt me bijvoorbeeld een nuttig iets.) Eerst nog busuren zoeken en een goei pots klaarleggen.

Tot een volgende, dat zal dan vanonder de sneeuw zijn...

• 05 November 2011 - 18:15

Vatje:

Haai,

blij te lezen dat alles daar in Zweuden op z'n pootjes terecht komt ...

Ik gok op 15 november voor de eerste sneeuwvlok! Voor mij een ijsje met twee bolletjes chocolade-ijs, chocoladesaus, nootjes en slagroom van het Baeteke. :)

Greutjes

• 05 November 2011 - 18:32

Elfya:

18 november!

(tante jis is tijger)

• 06 November 2011 - 07:27

Mama Mia (of Moemoe):

Het gaat nog niet sneeuwen bij jullie hoor. Ik neem 20 november. En het ijsje moet met advocaat zijn. Vele zon-groetjes.

• 06 November 2011 - 10:02

Tom B.:

We gaan voor een wilde gok! 6 december als de Sint of zijn Zweudse tegenhanger (is die er ?) komt!

• 08 November 2011 - 18:49

Karin Noeka:

Om ter eerst sneeuw... hou je goed :-)

• 09 November 2011 - 17:23

Cel (Pa Ivan):

Liesbeth, leuke site met spannende reisverslagen op ludieke wijze. Ik gok ivm de Zweedse sneeuw op 13 november.

• 12 November 2011 - 21:43

Ivan:

Niettegenstaande het vandaag -5°C was (overdag), gok ik toch dat de eerste sneeuw pas 23 november zal vallen. Naast een wilde gok (met een beetje hulp van de weersvoorspelling), moet ik toegeven dat het tegelijk ook een stille hoop is (buiten is er namelijk altijd nog wel wat te doen...)

• 14 November 2011 - 13:16

Ferre:

ante piebeth, feje denkt 26 november

• 14 November 2011 - 13:20

Robin:

(via moemoe) denkt 25 november

• 14 November 2011 - 13:21

Vesper:

(via moemoe)- tegen dat jullie terug zijn mag ik al ijs. Ik denk 27 november.

• 14 November 2011 - 23:00

Liesbet Desmedt:

en ondertussen al sneeuw??? hier wordt het ook kouder... en ook stiller in studio! 't ga je goed!!!

• 15 November 2011 - 07:49

Liesbeth:

Stil in de studio? Dat is een dikke leugen, tenzij iedereen met een keelontsteking zit of er super lekkere snoepjes op de tafels staan en iedereen zit te knabbelen. Nog geen sneeuw en we zitten blijkbaar nog efkes goed. Sommigen kunnen alvast fluiten naar hun ijsje... Ondertussen wel elanden, grote vos, eetvogels en dwerguil gespot. En af en toe een Zweed.

• 15 November 2011 - 08:25

Wittekop:

Ik ga voor 21 november! en voor snickers-ijs van den baeten =)

• 15 November 2011 - 08:57

Raes:

Wilde gok :
    19/11/2011 en het uur, maar da's mss minder belangrijk : 02.33u

• 15 November 2011 - 16:51

Hilde:

Ik gok op 18/11/2011.
    Succes met de donkerte en groetjes daar!
    x

• 26 November 2011 - 13:00

Liesbeth Smets:

En de winnaar is... Ferre! Sneeuw op 26 november. Ijsje tegoed in mei!

• 30 November 2011 - 07:51

Rik:

Te laat...verdikkedolleke toch. Dat vorige ijsje was wel lekker.