Ostersund - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Ostersund - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Ostersund

Door: LIS

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

25 November 2011 | Zweden, Bonäshamn

Fwiew-wiep. Diepvries zit eivol. En er moeten nog wat pakjes bij. Gisteren was het namelijk Östersund-dag. Naar ByggMax, Jula, XLBygg ("bygga" betekent bouwen dus je weet al wie er in zijn nopjes was!), daarna naar Skatteverket. Dat is de belastingsdienst. Ik kreeg nog geen voorlopig persoonsnummer (soort identiteitsnummer) mee, zoals we hadden gehoopt. Het zal 2 tot 10 weken duren voor er iets in de bus valt. Aaaah. Maar we konden wel een buskaart kopen zonder persoonsnummer dus ik kan wel aan 't werk in Fjälporten. Als ze daar maar niet meteen een persoonsnummer willen zien... Dus is het weer wachten. Ook Ivan kreeg papieren mee voor 't opstarten van een zaak en ik 'sjoerde' nog een documentatiemapje over de belastingsystemen mee. Sebiet vertalen. Dat wordt weer nog meer studeren. De cursus website is net afgerond en ook de info 'hoe een zaak starten in Zweden' lees ik best nog een keer extra. Ivan kent geen babystapjes...

Na de administratie naar de supermarkten; Lidl, Öob en Willy's. Overal de koopjes meegescharreld en vooral; ons karren prop-propvol geladen. We hebben terug véél groenten, vlees, kip, vis, bloem, kaas, melk, eieren, toiletpapier, wat kerstversiering, warme pots, stekskes, kaarsen, frietjes, aardbeisap(jup), chips (jak) en een potteke pesto (hmm). Het meeste zit al in de diepvries, verdeeld in porties of gewoon in de zak. Morgen nog wat groenten snijden en die ook invriezen. De prijzen in Östersund lagen soms 4 keer lager (dat was wel alleen voor de wortelen zo) dan in Järpen dus we doen het economisch.

Dat staat dan weer de buskost van 5 euro per rit tegenover. Binnenkort wordt dat een wekelijkse bezigheid.

In Bonäshamn hebben we ook niet stilgezeten. Er is een nieuwe vedpanna binnen en ook de accumulatortank werd op spectaculaire manier binnengeschoven via gat in muur. Met kraan en al. Foto voor Ferre is genomen. De oude moet er nog uit en Ivan is de nieuwe aan 't plaatsen. Nog een boel loodgieterwerk voor de boeg. Ivan doet dat samen met Kjell en Roger, de loodgieter.

Ik maak ondertussen soep enzo want weet ik veel van buizen? Ik doe dan maar de was en haak lampekappen. Lukt behoorlijk. Met mijn grijs haar en mijn brilleke op ben ik bijna een echte bomma. Nog een kat op mijn schoot en voor 't vuur gaan zitten schommelen en 't is compleet. Mijn taken zijn beperkt tot het opschuppen van gruis (nadat muren worden gekapt enzo), en schuppen van putten waar dan weer regenpijpen in de weg zitten. Af en toe mag ik ook eens komen zien en bewonderen. Maar vooral thee en koffie zetten voor de pauze wordt geapprecieerd. Pepperkakkor hebben we ook maar ingeslagen, kwestie van de moemoekoekjes zelf te kunnen smikkelen.

Binnenkort is het dus gedaan met 80 keer naar beneden lopen om te zien of 't water al warm is. Dan zou er constant warmte zijn en met minder gestook door betere verbranding enzovoorts enzovoorts. Ik ben al een houtnerd met al die weetjes over verbranding en houtsoorten. De verwarmingen zijn ook allemaal gecheckt (ikke water afgelaten, wat ben ik trots) en beetje gerepareerd. Ah, en het lichtje in de oven werkt nu ook terug dankzij Smetsie. Kan ik ziet of de broodjes al tegen 't plafond plakken.

Ondertussen nog wat elanden zien passeren. Als Ivan meewandelt, blijven ze stillekes achter de bomen staan maar bij mij komen ze soms efkes dag zeggen. Ook een opgevreten das zien liggen in een wei. Kop en pels nog intact. De rest was opgesmikkeld, met saus van Lizzy's denk ik. Die staat hier trouwens nog in de ijskast (saus niet dassenkop). Geraakt stillekes aan op.

Eén van de volgende dagen is 't sjoekes-dag. Probeer zelf maar eens te maken. Al gelukt zijn krokante Franse broodjes en noten-rozijnen-cakjes in ons Hilde haar Winterhuisjes. Ja, redelijk wat insiders vandaag maar dat maakt het leuk?

Nog steeds geen sneeuw trouwens,zelfs weer 6 graden vandaag. Maar hij zou komen... misschien wel samen met de sint. De mandarinnekes liggen al klaar!

Hopelijk in den Belgique ook alles naar wens. Wees maar zoet voor de sint en de piet die eraan komen. De kerstman houden we nog even hier.

Laat maar weten of er een pakje sneeuw moet opgestuurd worden...

  • 04 December 2011 - 15:56

    Liesbet Desmedt:

    weer een leuk verslag!
    't ga je goed daar!!! sint en piet hier al voorbij... wij wachten hier ook op sneeuw en kerst!!

  • 07 Februari 2014 - 10:35

    Fabienne Beguin:

    Alles OK ginds?
    Het is weer lang geleden dat ik nog eens iets las van je!
    We blijven graag op de hoogte hé!
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

De zotte kuren reizen altijd mee ... maar komen ook vaak weer terug!

Actief sinds 10 Juni 2009
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 41450

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2008 - 14 Augustus 2009

Maine (ILEX)

30 Juni 2011 - 30 November -0001

Zweden

Landen bezocht: