Vedpanna! (juist op tijd...) - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Vedpanna! (juist op tijd...) - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Vedpanna! (juist op tijd...)

Door: LIS

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

09 December 2011 | Zweden, Bonäshamn

De eerste 8 uren van de 48 uur sneeuwval zijn al voorbij. Nog 40 uur en een pak sneeuw te gaan. De sneeuwruimer is nog geen een keer langs geweest. Zal een berg geven!

Maar.... roffer de roffel... de vedpanna is geïnstalleerd! In theorie hebben we nu warm water op elk moment van de dag. Afspreken om te douchen en dan 7 keer naar beneden crossen om te zien of 't water warm genoeg is, is niet meer nodig. Ook 's avonds niet meer monster gaan 'dichtzetten' of wachten om te gaan slapen omdat het nog niet uit is. Geen grote warmteverschillen meer en kunnen afwassen, handen in warm water, geen waterkoker meer nodig om de lavabo te kuisen, ... Hoera. Kleine en grote gemakjes!

Het had wel wat in. De oude eruit en de nieuwe erin waren spectaculair. Ivan bouwde een soort glijbaan van hout waardoor de machines via een gat in de muur naar de kelder werden geschoven. Allemaal dankzij de kraan van de buren (Kjell) en de kraanmanbuur (Jens). Het gat in de muur was er al maar moest nog een beetje groter worden; hak klop hak. Ook in de kelder kapte Ivan een nieuwe 'deur' zodat de twee delen kelder met elkaar verbonden staan. Makkelijk om hout van de ene naar de andere te brengen. Anders is het rondwandelen en nu kan het wasmachien proper staan.

Goed, de lambda-vedpanna er in samen met een accumulatortank (met zonneslinger, kan worden aangesloten op zonneboilers -die zijn er (nog) niet) en de oude vedpanna eruit. Die is herleid tot schroot en heeft hangen zwieren aan de kraan. Kjell trok ze gewoon met brutte kraankracht door het gat. Glijbaan krak, muur pulver hier en daar wat af, woodmonster geplooid, ... en ze was eruit. Ondertussen ligt ze te wachten op de schroothoop op de remork. Het gat is weer gedicht.

Toen kwam de loodgieter. Van maandag tot vrijdag maar dan wel op z'n Zweeds. Om twee-drie uur is 't wel genoeg geweest. Wij maar in een steeds kouder huis zitten en de weersvoorspellingen in het oog houden. Wassen met een liter water uit de waterkoker aan de lavabo. Hij had het in 3 dagen kunnen fixen maar ja. Bleek dat we toch een elektricien nodig hadden. Die wonen gelukkig in de achtertuin en beloofden maandag (van de volgende week) iemand te sturen.

We kregen een manneke dat er voor de 3de dag werkte. Stond heel de tijd in z'n haar te krabben (bellen naar loodgieter voor hulp, een draadje hangen op een halve dag, eerst even moeten lunchen, ...) en het duurde 2,5 dag voor de klus (van enkele uren) geklaard was. Ivan heeft samen met de loodgieter wel de helft van zijn werk afgebroken omdat het fout was aangesloten. Daarna; probeer die panna uit! Ging heel even, maar het monster besloot zichzelf te doven. Gezoek en gedoe. Loodgieter volgende dag wéér terug. Bellen naar servicelijn. Uiteindelijk dan toch een warm huisje.

Het nieuw monstertje werkt nu. Er zit nog veel lucht in de radiatoren die er af en toe wordt afgelaten. Dat zou normaal zijn. Nog twee weken testen en dan zou alles moeten lopen zoals in 't boekske. We kunnen nu beginnen testen hoe lang we kunnen doen met één gevulde panna, wat soort hout, hoe warm het wordt, enzoverder.

Als je nu op bezoek komt, kan je normaal douchen op elk moment van de dag. We hebben het gevierd met pizza (van eigen baksel he, afhalen is wel een half uurke rijden).

Ondertussen ben ikzelf een dagje gaan poetsen in het pension in Duved. Er zijn ook werken aan de gang en er lag een flinke laag stof op ALLES. Aangevallen met zeemvel en spons. De Zweden houden het wel enkel op stofzuigen maar ik heb toch hier en daar 'met nat' gedaan.

Ook al eens gaan sneeuwschoenen. Vandaag zal het er misschien niet van komen tenzij de sneeuw sebiet eens wat mindert. We hebben wat hout verschoven van het houtkot naar boven en de kelder. Stapels hout liggen heel gezellig te drogen in de living. Ivan kettingzaagde nog gekregen bomen door die we dan verhuisden naar hier. Ze moeten nog gekliefd worden maar zijn mogelijk veel te groot voor het kliefmachien. Bovendien zijn ze nu ondergesneeuwd.

Op zo'n dag kan je best Zweeds leren en koekjes bakken, lijkt me.

En de vedpanna aansteken!

• 10 December 2011 - 21:31

Annemie 'Spijker':

Zo te lezen: spektakel genoeg in't frisse Noorden. Je kiest voor avontuur of niet!
    Hier in't Belgisch Noorden blijft het voor de tijd van't jaar nog vrij warm en de winter is nog veraf.
    Voor het ijsje kwam ik precies te laat, maar ik weet "Den Baeten" wel te vinden voordat het zomer is, al likkend zal ik dan zeker weten aan je denken.
    Hou je haaks en voor binnenkort fijne feestdagen.

• 11 December 2011 - 08:56

Mama:

hip hoi voor het nieuwe "monster". Bak maar lekkere koekjes dan komen we eens af.

• 12 December 2011 - 22:42

Jakke 'hout':

hallow,

Is het een houtvergasser geworden ?
    Gaan wij hier ook zetten, eta ketel.

Zweedse bijlen zijn de beste! voor dikdik hout eerst enkele wiggen erin

groetjes,

jakke

• 15 December 2011 - 13:11

Pa Ivan:

Hoi nieuwe Zweedjes,
    Ik bemerk nog steeds veel enthousiasme in je verhalen, houden zo tijdens de donkere en koude Zweedse winter.

• 02 Januari 2012 - 11:41

Lu Verellen.:

Helaba,
    Als we die mooie verhalen lezen , kunnen we afleiden dat jullie spannende tijden beleven in Zweden.Wij vinden het tof dat wij via dit kanaal toch een beetje contact kunnen hebben.Het ga jullie goed ; natuurlijk wensen we jullie een sprankelend 2012 met veel geluk maar vooral een uitstekende gezondheid !!!
    Nonkel Lu,tante Mieke,Joeri,Lieve, Bob , en de tweeling Lucas en Kato.