Bezoekersmaand - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Bezoekersmaand - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Bezoekersmaand

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

13 Juni 2014 | Zweden, Bonäshamn

Pataat! En daar is de zon! Na een weekje nepzomer leek de vakantie van de Smetsies in het water te vallen. Uiteraard brak de zon door zodra hun vliegtuig landde en papa en mama uit Herentals konden aan hun kleurtje werken. Een pots kwam echter ook nog goed van pas voor de koude wind en af en toe een drupje nat. Goed voor de tuin.

't Was plezant en we konden samen buiten eten op een geïmproviseerde tafel. Rustig aan wat ronddolen in Jämtland. Deze keer kwamen er elanden voorbij en vooral veel (witte) rendieren. We vonden wat vogeltorens en loerden naar vechtende kemphanen, een arend, raven, een taigagaai, kraanvogels, brilduikers, speciale futen, allemaal soorten eenden en nog veel meer met of zonder veren. Het gespash van een bever zat ook in de vakantie (na een avontuurlijke tocht door het moeras met Miq). Vissen roken en gevulde paprika's met rendiergehakt eten. Dan ben je in Zweden geweest he. 't Was weeral veel te rap voorbij...

Een weekje tijd om nog eens met de borstel rond te gaan en daar stonden twee nieuwe kwieten; Cel en Gery. Dat werd nog échter een vogelweek. We kregen les over vogelgeluiden en bij elk vleugelflapje speurden vier paar ogen naar de oorzaak. Oh wee als het een 'krammie' was... Wandelen stond ook véél op het programma. Zo werd de neus van de reus beklommen en werd er zowel door sneeuw als over het strand gestapt. Met z'n panoramafunctie kon Gery weliswaar mooie foto's nemen maar... je moet het echt komen opsnuiven en zelf ervaren. Op het neustopje staan na een veldfles zweet, is wel wat anders dan de foto's bekijken vanuit een Kempische zetel. De zon kwam er (zelfs bijna te hard) door en ook de vogels waren van de partij. Vooral de uilen waren nieuw; een velduil vliegt hier zowat dagelijks de kantjes af te speuren naar muizen. Op een vogeltoren in Handöl kwam een sperweruil gezellig bij ons zitten. Wij vonden het althans gezellig, hij (of waarschijnlijk zij) zat er gewoon haar jongen te beschermen tegen die mottige indringers met verrekijkers.

Na een avondje vissen op een zalig verlaten meertje was de score 3-1 in het voordeel van Gery. De buit verdween 's anderendaags in de rookpan. Ook rendier met hasselback potatis en lingonsylt. Lekker Zweden. Wij altijd maar zeggen dat het eten in Zweden niet dattum is maar de rödingfilet was toch zéér lekker in Pigo. Ook de kaneel-appeltaart met een stevige schep huisgemaakte vanillesaus (zeg maar crème) ging er vlotjes in bij de waterval. 's Avonds een bika om uit te rusten en eens goed door te drinken (kwestie van de fika wat te ver-belgen).

Zelfs vlinders en libellen ontkwamen niet. Ze staan op de foto. Enkele geluidsopnames van vreemde vogels verhuisden naar België om andere ornithologen ook een fijne zoektocht te bezorgen. Op de laatste avond kwam er ook nog een bever langs (met een lange snuit, en toen wat het vakantietje uit!)

Van al dat vogelgekijk hielden we een handicap over. Wanneer er geflapperd of gefloten wordt, ligt de boek hier klaar en gaan we meteen op zoek naar kleuren van bek en poten, vlekjes of strepen en vlieggedrag.

Amai, we vonden het supertof. Volk mag blijven komen! Na een tijdje zijn onze speciale dieren wel op maar Ivan weet nog véél over bomen en dan zijn er nog de insecten, bloemen, bessen, ...

Terug met de voeten van de toren is 't nu gärdesgårdwerk voor Ivan en ik begin hopelijk toch aan een cursus volgende week. Hier en daar zit er een spatje mogelijkheid voor werk, dat is nog wat afwachten. Ondertussen staan hier ook massa's tomaten en wat courgetten en aubergines. We aten al radijzen, sla (ruccola en pluksla) en paprika's van eigen teelt. Ook tuinkers, peterselie, bieslook en oregano maar dat is amper een kunst. Mijn tweede reeks bonen zijn wederom bevroren en ook de spinazie is doorgeschoten. De ruccola eigenlijk ook. Het gras afdoen lukt me nog wel zonder al te veel schade. En m'n baksels lukken ook meestal.

Nu is het drie weken rust 's avonds want VOETBAL. Ik zal maar een vers boek uit de bib gaan halen... Je kan nu al een tijdje héél de nacht door lezen want het wordt niet meer donker! Lezen in bed zonder lampje...

Prettige midzomer!

• 28 Juni 2014 - 22:52

Gery Alaerts:

Vandaag exact een maand geleden waren we bij Liesbeth en Ivan, ja ja een maand later denk ik nog met veel plezier terug aan ons (te) kort bezoek. Wat een leuke tijd samen! Waar vind je nog natuur, natuur en natuur². Vissen op een verlaten meer bij zonsondergang niemand maar ook niemand te zien, een overvliegende velduil Zovele hoogtepunten. Onze lieve gastheren. Ik kom terug!

• 13 Augustus 2014 - 20:50

Liesbeth:

En dan vergeet ik gewoon nog het schilderen van de boot met Cel en Gery. Dankzij de belgen vaart de Bonäshamnseplezierboot nu rond zonder roestplekken (?) en met wat nieuw zwart hier en daar. 't Staat trouwens in het verslag! Merci, zegt de vereniging 'Drottning Sophia'. :) (En of ze volgend jaar nog eens komen...?)