Plantage in Bonäshamn - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Plantage in Bonäshamn - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Plantage in Bonäshamn

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

09 April 2013 | Zweden, Bonäshamn

Smelten! Dat mag het van mij nu doen maar voorlopig blijft de sneeuw nog netjes liggen. Op de weg is hij al een poosje weg en we genieten al een dikke maand van perfect winterreclameweer. Zon, sneeuw, weinig wind en niet te koud. Ideaal op de langlaufen. Het kleurverschil tussen onze snoetwerken en de rest van ons lichaam wordt steeds groter.

Ivan heeft mijn functie als groentenboerin even overgenomen en ontwikkelde een laboratorium in de woonkamer en achter het 'broeiraam' beneden. Zaadjes van tomaten en kerstomaten, zonnebloemen, paprika, sla, spinazie, radijzen, peterselie, bieslook, dille en prei zijn allemaal ontkiemd en in aparte potjes gefompt. Het staat hier nu vol met tomatenplantjes en zonnebloemstelen van bijna 10 cm hoog. Van de sla heeft hij zelf al gegeten en de radijzen zijn ook al plukklaar. De paprika's worden tot nu toe de grootste uitdaging. Binnenkort nog wortelen, courgette, aubergine, kool, ... Als het lukt om tomaten, paprika, aubergine en courgette te kweken in Jämtland vind ik toch dat we een plaatsje in de plaatselijke volkskrant verdienen. (na een mousaka-feestje) Foto's worden toegevoegd zodra er weer een nieuwe batterij in mijn toestel kan.

Volgende week beginnen de Zweedse lessen (part 2) voor mij. Basisschool voor volwassenen. Verder is er ook een goede kans dat ik op de boot (koningin Sofia) kan 'werken' in de zomer. Meer vrijwilligerwerk lijkt het maar het is wat om te doen en mogelijk komt er weer iets 'echter werk' uit de bus. Die boot ligt hier trouwens op 100 meter (nu aan wal, binnenkort weer op 't water) en vaart in de zomer als plezierboot over 't meer voor groepen. Nu hebben ze iemand nodig als dekpersoneel voor de accomodatie, uitleg, ontvangst mensen, voorbereiding, evt. koken en er zal ook wel poetsen bijzijn. De schipper ken ik al. Die woont gewoon een beetje verderop. Als ik nu Mathilde zou heten en er naast ging staan.

Diergewijs is de vos terug. Even prachtig als vorig jaar. Kjell (een buurman) heeft er wel twee afgeknald vanuit zijn huis -raampje open en pats. Heel macho maar niet zo leuk voor de vossen. Ivan heeft ook een reiger en lijster gespot en we wachten op de eerste wulp die de lente aankondigt. Eén keer was er fantastisch noorderlicht maar voor de rest was het staren naar de NASA-capsules en kometen. De vossen bekijken we met de kijker maar Ivan jaagt wel op vissen. Twee keer was er een viswedstrijd die zijn aandacht kreeg. Telkens waren er minstens 300 (zelfs 400) deelnemers. De eerste keer ving niemand een vis. De tweede wedstrijd werden er 4 vissen aan de haak geslagen. Haha. Maar morgen start het échte werk. Een visweekend met de sami-zoon van een buurman. Ben eens benieuwd of we weer spaghetti zullen eten...

Nu de paasgekte voorbij is hebben we zelf de kerstballen ook maar van de oreganoplant gehaald. De verlichting hangt er nog maar die is toch zo leuk. Zolang het nog donker wordt tenminste. Het is immers al licht voor 5 uur en tot na 9 uur. Dra gaat de zon niet meer onder... en groeien er weer hjortrons...

Zo draait alles weer verder. Maar eerst dus smelten smelten smelten zodat de grond kan opwarmen voor de plantage.

Groeten van de Zweedse boeren.
(tips altijd welkom)