Wintersproeten - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Wintersproeten - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Wintersproeten

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

13 Maart 2013 | Zweden, Bonäshamn

Langs alle kanten komt het verwijt; update die blog! OK, de kerst is voorbij dus misschien toch eens een nieuw bericht. De kerstballen hangen nog wel in de oregano die dienst doet als eenvoudige kerstplant maar de langste dag is weeral lang achter de rug. De zon schijnt al fel op de sneeuw en pikt in de oogjes. Elke dag 3 minuten in de ochtend en 3 minuten in de avond extra licht! Dat is op 10 dagen een uur erbij! Nu gaat het snel. De tomaten zijn geplant. Jaja, achter glas want er ligt hier sneeuw met hopen en hopen en hopen...

Het vriest aangenaam; van -25 in de ochtend tot -5 in de namiddag. De zon heeft dus al effect en is er niet enkel meer voor de schijn. Ivan verdiept zich in de ijsvisserij. Gelukkig aan de juiste kant van het ijs. Met zijn nieuwe ijsbotten heeft hij geen koude tenen meer. En ik langlauf ook in een winddichte thermische sportbroek dankzij onze mama. (merci voor 't kerstcadeautje!) De verjaardagstaart is ook op.

Links en rechts verkochten we een snijplank (zie Smetsson.wordpress.com of facebook.com/Smetsson). Ondertussen ben ik aan het pyrograferen geslagen. Dat is houtbranden. Heel plezant en je kan er vanalles mee doen zoals snijplanken decoreren maar ook kapstokken, sleutelhangers, botermesjes, ... Half mei kruipen we met z'n tweetjes op de markt in Jamtli. (beetje Bokrijk-achtig) Hopelijk de start van nog wat marktjes en misschien wel veel interesse... duim duim duim.
(bestellen kan via smetsson@telia.com)

Enkele elanden kwamen de tuin van de buren verkennen en de rendieren of reeën durven zelfs tot bij de waspaal komen. Ondertussen wonen we tussen de noren. Het huisje naast ons is verkocht aan een Noors koppel met een hond. Onduidelijk of ze er permanent in zullen wonen. Tot nu toe komt er werkpersoneel en af en toe zij zelf eens. Langs de andere kant staat een vakantiehuisje waar soms een Noorse familie komt sneeuwscooteren. Opgelet, we spreken wel over tientallen (of 100?) meters. 't Is hier Zweden he, plaats met hopen. (en ook sneeuw met hopen).

Drie lawines verknoeiden de winterpret hier. Eén man bleef onder de sneeuw... Dat komt van al dat gesneeuw. Langlaufen is véél veiliger (of gewoon niet off-piste gaan).

Helaas ook bijna geen noorderlicht hoewel het een topjaar zou zijn. Noppes! Maar de echte zon heeft al goed haar best gedaan en tovert de eerste sproeten op mijn snoet. Hoera.
Laat die sneeuw maar smelten!

• 13 Maart 2013 - 17:25

Mama:

Nu het hier ook terug winter wordt met volgende nacht tot -15° en gisteren massa's sneeuw kunnen we al een beetje meegenieten van jullie weersomstandigheden. Maar het is genoeg hoor. Hou de sneeuw nu maar. De krokusjes waren juist aan het uitkomen en de fietsen roepen om terug rond te rijden.
    Heel veel succes met de marktjes : toi toi toi.

• 24 Maart 2013 - 20:11

Vatje:

Intussen dus wel Noorderlicht gezien en man ... ik ben jaloers! Dat moet gewoon schitterend zijn!

Hopelijk draait het handeltje goed op de marktjes. Ik ben blij dat Elfya af en toe skypt met jullie bij moemoe en vava, want hier is het kaarsje de laatste tijd snel uit ... en komt er van skypen niet veel in huis.

De winter duurt hier nu al lang genoeg, dus laat die straffe zon ook maar wat naar hier komen!

Zoen
    Valerie