Gott Nytt År - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Gott Nytt År - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Gott Nytt År

Door: LIS

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

15 Januari 2012 | Zweden, Bonäshamn

En ook een God Jul.

Maar ondertussen is Driekoningen voorbij en zelfs de 20-dagen-na-kerst (dat is hier kerstboom afbreken en drinken). Ons kerstlichtjes hangen toch nog een tijdje in de woonkamer voor de gezelligheid. Niet dat de donkerte tegensteekt. Voor we het wisten was het 23 december en de kortste dag van het jaar. Valt geweldig mee want we zitten hier 'hoog' en dan leven we nog eens op 't eerste verdiep dus bij weinig wolken hebben we zelfs een zonnetje binnen! Kerstpizza op kerstavond en frietjes met stoofvlees op kerstdag! Super was dat, ook al weten we dat er thuis maitrank, hinde en eend, honingijs (eigen maaksel?) en Bretoense pannenkoekjes op 't menu stond... We hebben er aan gedacht. :)

De kerstman bracht (met nieuwjaar) een koffiemolentje voor Ivan en een bessenraap-schep voor mij. Misschien zijn ze beiden onbruikbaar (koffiemolen aan de kleine kant en bessenraap-ding heeft een stoffen opvangnet; hoe was je dat???) maar het zijn wel toffe voorwerpen... :p

Daarna was 't voor mij starten met de corvee. Met de bus naar Duved (Ivan brengt me tot in Järpen) en daar ontbijt klaarmaken (havermoutpap, eieren, soms chocomelk) en alles klaarzetten (50 potjes die van belepeld worden, koelplaten, drank, muesli, cornflakes, kaas, ham, tomaten en komkommer snijden, ... Dan komen de gasten en is 't bijvullen en/of leveranciers ontvangen, goederen controleren en wegzetten, ... Ondertussen afwassen. Daarna alles weer wegzetten, klaarmaken voor volgende dag en WC-tje poetsen, stofzuigen, douches op netheid checken en evt. kuisen, ... Dan vrij tot 5 uur normaal. Daartegen is de kokkin er en staat er een saladebuffet te wachten. Zaal klaarmaken, warmhoudplaten prepareren, saladebuffet uitzetten, enz. Onder 't eten eens gaan vragen of men iets wil drinken, bijvullen, afwassen, ... en daarna nog afwassen en afruimen. Ontbijt klaarmaken en zaal netjes houden. Tussenin het hout bijvullen, temperatuur van frigo's eens checken en wat poetsen in keuken, broodjes maken (tof), drank aanvullen en soms kamers poetsen. Erg afwisselend en constant gebeurt er wel wat. Na nieuwjaar was er bv. een groep catechisten en die moesten 's ochtends 89 liter chocomelk hebben en veel lunchbrood. Om 15 uur kwamen ze nog eens eten en dus een extra shift. Bovendien had de kokkin twee dagen vrij en hebben Katrien en ik gekookt. (Vooral Katrien, ik deed saladebuffet en kip bakken enzovoorts). Als er dan een diabeet, twee vegetariërs, eentje met een notenallergie, eentje die lactose-vrij eet en eentje die geen koolhydraten eet erbij zit, ... beetje denkwerk.

In de uren vrij kan ik Zweeds leren, snowboarden of sneeuwschoenen, werken voor de cursussen, in de sauna, bijslapen of babbelen met Jan en alleman. (alleen heten die hier Mats, Anders, Bengt en Åke)

Met oudjaar in de namiddag even terug om oud op nieuw bij buurman te vieren. Mexicaans eten en daarna wat knallen met pijlen. Cava op 't nieuwe jaar en dan maffen. Eindelijk eens uitslapen (moet er in Duved als eerste uit en lig er bij de laatse in) en weer terug naar Duved.

Nu is 't pension even gesloten tot de bruiloft op 't einde van de maand. Dan is het ook serveren geblazen. Weer wat anders dus. En daarna komt er een groep papa's met kinderen. Geen mama's. Dus steeds een leutige boel. Nog wat later is 't megakoekenbak en is 't non-stop op vollen bak.

Ivan heeft ondertussen de accumulatortanks piekfijn geïsoleerd, de oude vedpanna helemaal gedemonteerd en allerlei over vissen te weten gekomen. Nu, enkele pogingen ijsvissen later, hebben we al één keer twee (kleine maar heerlijke) visjes gegeten. Zijn nieuwste project is pieren kweken. De groentenafval wordt nu in geselecteerd (citrus en ui-achtigen mogen niet bij 't piereneten) en in stukjes gesneden. De pieren staan voorlopig nog in de ijskast (naast de maaikes, jup) maar krijgen binnenkort een aangepaste woning. We moeten daarvoor naar 't schijnt het vanille-ijs opeten want die doos heeft de juiste afmeting. En ik geloof dat dan maar...

Ondertussen heeft het een aantal keer gesneeuwd met ruimen als gevolg. Ook gewaaid met hoge sneeuwbergen als gevolg. Sommige stukken tuin zijn niet meer te bereiken... tenzij hard graafwerk. Ons sneeuwruimschuif is ook ondergesneeuwd...

Enkele dagen geleden gingen we samen eens wandelen. Ikke met mijn sneeuwschoenen, Ivan mocht mijn getten aandoen. Jawadde. Wat in de zomer 45 min. vraagt, duurde nu 2 uur. Soms zakte Ivan tot aan z'n knieën in de sneeuw. Ook veel koude wind maar prachtig zicht op de Åreskutan in de sneeuwwolk met een zijzonnetje. Over schone natuur moeten we niet klagen. Overal waar je kijkt is 't een prentkaart.

Diergewijs heeft Ivan de meeste punten. Tijdens het ijsvissen komen er soms rendieren op 't ijs gewandeld (om te drinken?) en zijn er ook nieuwsgierige reetjes. Bovendien heeft hij vanuit de auto een eland-achterwerk bewonderd. (achterwerken tellen ook als punt). Het enige eland dat ik gezien heb, is die in de spaghettisaus. In Duved wordt er namelijk regelmatig wild gegeten. (jaja, haha) Ik bedoel; hert en rendier staat op de menu.

Omdat er mensen vragen of het sneeuwt hier, zitten er enkele foto's bij...

En ja, we denken aan iedereen. Zo eten we altijd soep uit de soepbekers van mama (ikke die met de vieze tomaat ja...), maak ik cake met noten van Lisette en Gerry in de sneeuwdorpvormpjes van ons Hilde met de schort van Valérie aan. De Lizzysaus van Ivans mams is bijna op en niemand durft de laatste choco-assen van moemoe opendoen. Ik zit hier constant met de warme Buff van ons papa en we hebben natuurlijk ook geschaterd met ons Elfya en haar nieuwjaarswens -en kerstboomprobleempje. :p

Bovendien hangt hier een mobiel (van Hildje) met al jullie foto's en kerstkaartjes (merciekes!!!). De tekeningen van de kindjes hangen in de keuken. Dat maakt afwassen een stuk plezanter.

Groeten komen ook jullie richting uit. We doen hier nog wat verder gek en gijzelen de kerstman tot volgend jaar.

• 16 Januari 2012 - 11:10

Annemie 'Spijker':

Net je lange verslag gelezen. Ik wens jullie vooral een fijn 2012 met veel nieuwe ervaringen.
    Het is in de Kempen sinds gisterenavond lichtjes beginnen vriezen -2C°, maar nu op de middag schittert het zonnetje.
    Als ik in "Hertals" af en toe eens rondtoer en al komende uit de Nonnenstraat de hoek omdraai naar de Koppelandstraat, passeer ik "Den Baeten" en denk ik natuurlijk altijd aan je. Het is maar dat je het weet.
    Het zijn prachtige foto's en zo te zien is er sneeuw en ijs in overvloed.
    Lieve groeten uit "Highstreet City".