De game is on! - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu De game is on! - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

De game is on!

Door: ons Lis

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

18 Oktober 2012 | Zweden, Bonäshamn

Na de eerste sneeuwval zaten er enkele vogels met lange-termijn-geheugen in de boom te wachten op een vetbolletje. Gelukkig probeerden ze het de volgende dag nog eens opnieuw nadat Ivan vol schuldgevoelens op de ladder was gekropen om de boom te voorzien van de eerste eetbare kerstbal. Ze hadden ook 100 vriendjes meegebracht. Gelukkig hebben we genoeg vogelvoer voor half Jämtland.

Dit gezegd, het heeft dus al eens gesneeuwd. Af en toe valt er wit, zacht of hard. Meestal is het dezelfde dag nog weg maar een sneeuwschuiver kwam er ook al aan te pas. Daarom dus; hoog tijd voor de ijsjeswedstrijd.

Wie de statistieken en voorspellingen volgt -en gelooft- weet dat het in oktober warm blijft. Een juiste gok naar de eerste officiële sneeuw kan je echter een lekker ijsje opleveren dus wat klimatologisch -en geo-onderzoek is niet onnuttig. De definitie van officiële sneeuw; sneeuw die valt én blijft liggen tot de lentezon weer het land binnendringt. Sneeuw die we dus het langst zullen meezeulen gedurende de hele winter. Sneeuw die een ijsje waard is.

Hoe werkt het ook weeral?
1. Je kiest een datum die nog niemand tevoren 'vastlegde''. Het is de datum waarop je denkt dat het de eerste officieel keer sneeuwt in Bonäshamn. (vastleggen door reactie te plaatsen onderaan)
2. Je doet evt. meteen een bestelling i.v.m. de gewenste smaak en hoeveelheid ijs met alle tralalie en lala.
3. Je wacht af en duimt op een plotse sneeuwbui op jouw datum en vriezerij nadien.
4. De winnaar wordt persoonlijk verwittigd en vermeld op deze blog. De prijs kan worden geïncasseerd als ik eens in je buurt ben.

Zelf geef ik het goede voorbeeld en ga voor het uitstelgedrag en de naïeve gedachte dat het van 't jaar nog beter zal zijn dan vorig jaar. Ik ga voor St. Lucia -dat is 13 december. Die datum kan je dus niet meer pakken. Ik schenk mezelf een honingsorbet door ons papa gemaakt. En daar mag een dun pannenkoekje met echte chocoladesaus bij zijn.

Niets te verliezen. Let wel; je mag maar één keer deelnemen (per jaar) en eens je datum is vastgelegd, kan je niet meer wijzigen. Je bestelling is iets flexibeler.

Veel succes allemaal en kijk ook eens naar de mooie bos selder die gesproten is uit het eerste Bonäshamn-groentenproject. Dit is slechts een deeltje maar zit al wel in de soep...

Groeten van sneeuwland.

  • 18 Oktober 2012 - 21:01

    Thomas:

    15 november - een coupe neuzekesijs

  • 18 Oktober 2012 - 21:50

    Lisette Schelles:

    Alé hoe is dat nu mogelijk.
    Wij kennen elkaar 15 jaar en nog kent onze Gery mijn verjaardag niet.
    Dus zal ik zelf moeten gokken en wordt het een nek aan nek race tussen echtgenoten.
    19 november zal de eerste sneeuw vallen.
    Honingsorbet klinkt heerlijk, toch ga ik gaan voor één bol vanille en één bol chocola.
    XXX
    Tante Lisette

  • 18 Oktober 2012 - 21:50

    Lisette Schelles:

    Alé hoe is dat nu mogelijk.
    Wij kennen elkaar 15 jaar en nog kent onze Gery mijn verjaardag niet.
    Dus zal ik zelf moeten gokken en wordt het een nek aan nek race tussen echtgenoten.
    19 november zal de eerste sneeuw vallen.
    Honingsorbet klinkt heerlijk, toch ga ik gaan voor één bol vanille en één bol chocola.
    XXX
    Tante Lisette

  • 19 Oktober 2012 - 08:53

    Mama:

    Als er ijsjes te verdienen zijn : met advocaat!
    De datum zal zijn : 17 november.
    Ja Gery en Lisette wij weten ook meer : er zijn veel noten dit jaar. Maar of dit nu echt een vroege winter brengt... Verder hebben we voor het eerst in 25 jaar een specht en een vlaamse gaai in de tuin gehad dus...

    Dikke proficiat voor de selder! Het was zeker soep zonder prei? (hihi insider grapje)

    Zie dat ik win hé Liesbeth en Ivan!
    kusje van mama

  • 19 Oktober 2012 - 15:46

    Chris Verellen:

    Dag Liesbeth en Ivan,
    Volgens onze notenboom wordt het een zachte winter. Dus er zal al eens wat vallen; maar blijven liggen...dat is wat anders. Ik verwacht het sneeuwtapijt rond 18 december. Deze zal wel blijven liggen tot in april. Hebben we gelijk??? Dan komen we in de Paasvakantie: skien en en bij wijlen wat klussen.
    Groetjes,
    tante Chris

  • 20 Oktober 2012 - 13:18

    Chris Verellen:

    Lisette en Gerry al dat getrek en gevogel lijkt me niet erg katholiek.
    En ik ben quasi zeker dat ik ga winnen; denk maar aan de spreuk van de heilige Lukas van 18 oktober (wel een andere dan broer Lu):
    'Zijn midden oktober, de eikels in Belgie ...ooo, als eieren zo groot
    dan is midden december de grond in Zweden nog bloot.'
    Voilà; ik weet al wel 'wanneer' ik het ijsje kom eten, maar nog niet 'welk'
    tante Chris

  • 24 Oktober 2012 - 13:02

    Valerie:

    28 november valt de eerste sneeuw! In ruil hiervoor wil ik wel snickerijs van den baeten ... en als er geen snickerijs te bespeuren valt ga ik voor de andere dikmaker: twee bollen chocolade, chocoladesaus, nootjes en slagroom ... ook van den baeten!

    Groetjes
    Valerie

  • 03 November 2012 - 12:05

    Cel En Leen (pa En Ma Ivan):

    Dag Liesbeth en Ivan,
    Ik heb geen enkele voorkennis qua tekenen in de natuur van sneeuwval. Als alle regen die er de laatste dagen in Belgie (Olen) valt, allemaal sneeuw in Zweden moest zijn, oei oei dan.
    Ik gok dan maar op 06 december, ik heb geen voorkeur moest ik toch winnen qua ijs, doe maar honingijs.
    Dat zal in alle geval beter zijn dan die doos stinkvis die jullie in de zomer hebben meegebracht. Het smaakte naar rottigheid maar het openen van dat blik en het nuttigen ervan met de nodige drank, heeft ons wel veel plezier met de familie gebracht op het terras. Vooral onze Lu was ingenomen met de combinatie met sterke drank.

    Groetjes Pa en Ma Olen


  • 19 November 2012 - 15:23

    Wittekop:

    Als Sinterklaas het land uit is mag het beginnen sneeuwen dus gaan we voor 7 december.

    En ik volg Vatje in haar ijsvoorkeur; snickersijs van den Baeten aub :-)

  • 27 November 2012 - 14:56

    Liesbeth:

    Proficiat aan de winnares: ons Valérie!

    Vandaag (en eigenlijk ook al deze nacht) 27 november viel de eerste officiële sneeuw. Valt nog altijd trouwens. Het is nog van die poeder maar er ligt al wel een pakje. Bovendien wordt er nu enkel nog -10 of kouder voorspeld dus ja... zal hij wel blijven liggen he.

    Het wordt dus snickerijs van den Baeten. (sluikreclame hier!). Leer ik weer eens een nieuwe smaak. Mjam.

    Daar zit de rest nu met z'n noten he...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

De zotte kuren reizen altijd mee ... maar komen ook vaak weer terug!

Actief sinds 10 Juni 2009
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 41445

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2008 - 14 Augustus 2009

Maine (ILEX)

30 Juni 2011 - 30 November -0001

Zweden

Landen bezocht: