Herfst: bessen! - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Herfst: bessen! - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Herfst: bessen!

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

18 September 2012 | Zweden, Bonäshamn

Het kleurt hier al een tijdje geel en oranje terwijl het in België nog T-shirtweer is. Hier; potsen, dikke handschoenen, buff en elke dag het vuurtje aan. (al van eind augustus!) Vandaag echter weer lekker zonnetje dus dat is fijn werken buiten. Ivan schorst de ene na de andere paal en op regendagen verzint hij snijplanken. Hopelijk kunnen de mensen op de herfstmarkt (hostmarknad) in Are dat ook appreciëren -terwijl ze op een Belgische suikerwafel of speculaas knabbelen. Nog 10 dagen! We zoeken nog een tent of een ander soort afdak. En nog wat oefenen op de recepten. De rest komt stilletjes aan in orde.

Na het bezoek van de papa en de mama weten we dat het brilduikers zijn die hier rondduiken en dat het niet goed is om heel erg lang in de auto te zitten. Ook dat de Volvoboot wel OK is als je graag in de wind zit en dat er nog andere manieren zijn om öring te bereiden. De rendieren zaten nog op Otfjället, gelukkig.

Uit het meer haalde Ivan met Bengt-Ake nog wat dikke vissen. (ieders 5). Die liggen al onthoofd en ontstaart in de diepvries. Lekker naast de doosjes hjortron, bosbes, rode bessen, ... De laatste bessen worden nu geplukt. Dat zijn de lingon. Van de anderen (hjortron, bosbes, rode besjes en kraaienbes) zijn véle (bijna 40) potten confituur of gelei gemaakt. De lingon zijn Ivans favorieten en die zijn dus nu aan de beurt. De eerste portie (3 potten en een emmerke -want de potten waren op) is alvast gelukt. De groenten doen het trouwens prima. De sla is gisteren weer goed geplunderd maar groeit steeds weer bij. De selder moet nog efkes. Prei en kolen zullen eerder aan de magere kant zijn. Kruiden doen het ook super. Constant wordt er met oregano, marjolijn, basilicum en peterselie gekookt. De bieslook, dille, tijm en het bonenkruid moeten nog wat volwassen worden. En er hangt ook weer één aardbeitje te bungelen.

De lessen Zweeds gaan nu ook eindelijk van start. Gisteren had ik een kennismakingsgesprek. Ja wadde, elke dag les in de voormiddag. Maar ik ga er een ruk aan geven zodat ik er snel vanaf ben. Dan kan ik in de lente de volgende cursus doen (grundvux), iets zoals basis-volwassenonderwijs.

De chili is klaar voor straks. Nu staat er een pot bosbessen met houtjes op het vuur. Een project van Ivan om hout te kleuren. De vorige poging was half gelukt, nu gaan we voor het succeswerk.

Nu genieten van de herfst en de winter zo lang mogelijk uitstellen! Enkel de elanden zien dat niet zitten (worden serieus afgeknald hier). Daar konden we in fjällporten onlangs weer een lekkere spaghetti van proeven. :)

• 19 September 2012 - 12:10

Marcel Verellen:

Hallo Zweedjes,

Leuk van nogeens wat belevenissen/nieuwtjes van jullie te kunnen lezen. Daardoor lijken jullie toch een beetje dichterbij dan in werkelijkheid.

Cel ( Pa van den Ivan)

• 28 September 2012 - 11:54

Mama:

Toi toi toi voor dit week-end. Veel plezier en nog meer succes bij het verkopen...

• 28 September 2012 - 20:32

Vatje:

Piep!

Jullie doen dat goed daar in het verre koude Zweden!!!

• 29 September 2012 - 09:26

Ulrike:

Het klinkt zeer gezellig daar!

• 04 Oktober 2012 - 22:30

Liesbeth Herself:

Hej Cel. Na meer dan een jaar met je zoon samen weet ik wel dat je zijn pa bent. Vandaag niet zo goed ingeburgerd trouwens. Op de nationale kaneelbollendag aten we niet van deze nep-koffiekoeken maar wel stoofvlees met frietjes. Veel lekkerder!

• 03 Juli 2015 - 09:39

Raeymaekers Marie-Louise:

goeie morgen Zweedjes,
    haha,wie ben ik?...effe familie-raad
    ben de nicht van de
    Cel en de Lu en Chris Verellen,
    en hun moeder heette Lisa Vandecruys,en mijn moeder(Coleta Vandecruys)
    en zij waren gezusters.
    als we na schooltijd bij tanta Liza een 4-uurtje kregen,waren dat steeds boterhammen met kinnekessuiker(bruine suiker...je weet wel)zij en nonkel Fons waren lieve,brave,leuke,goede zangers...vooral nonkel Fons,die zong in het koor van Sint Dympna in Geel.
    Hij heeft hier in Noorderwijk,in de Paradijsstraat,ons ganse huis behangen en geschilderd(alleen aan de binnenkant)dat was een leuke tijd...werken en zingen de ganse dag! Heeft Ivan die gaven meegekregen?
    Cel en Leen wonen niet zo ver van ons vandaan,wij gaan niet buurten,maar als we mekaar tegenkomen is het steeds van harte...spijtig verhaal van de zus van Ivan...
    en dat weet ik van Mia Govaerts,jouw moeder,die ons linedance geeft op donderdagmorgen in de Vossenberg,zo zie je maar,die 50-plussers kunnen nog vroeg uit hun bed,maar ons Mia? heeft nog last van haar heup(?)maar ze forceert niets,wees gerust...gaat regelmatig zitten en commandeert dan wat we moeten doen:sympathieke vrouw,waardeer haar,maar er wordt ook gezwanst.
    ...heb een foto gemaakt van onze dansgroep...ga leren om hem door te sturen naar Zweden!!!
    Zij kan de dansjes steeds goed aanleren:juiste uitleg...juiste timing,en zij zei me dat ik ik jouw verslagen gerust mocht lezen,dus hier heb je een reactie en nu...ga ik mijn groentjes water geven en zien of het waterbadje voor de merels nog goed gevuld is,want zij snakken naar pieren,slakken en water,het is hier dan ook zeer warm!Gisteren was ik nog aan zee,22° en hier in de Kempen 37°.
    De bessen,waarover je vertelt,interesseren me (kook veel met vergeten groenten en bessen) ,ga ik straks even opzoeken .
    seg,wij hebben mekaar al eens gesproken,in droevige tijden,bij de laatste groet aan Karolien,en als wij naar Witje gaan in Olen...loop ik langs het kerkhof...en ga Karolien even "dag zeggen".
    Een van de dagen toch eens naar de Cel en Leen,want met Leen kan ik steeds goed babbelen...en dat heeft ze graag...ik ook!
    Groetjes vanuit Noorderwijk entot later...

• 03 Juli 2015 - 14:47

Liesbeth:

Hej nieuw familielid!

Jaja, ik herken de beschrijving van 'ons mama'. Commanderen vanop een stoel en veel gewans. Dat kan niet missen; dat is ze! Haha. Ze is juist hier geweest en heeft het goed weer gebracht, doen ze altijd. Oef.
    Bessen kan je hier massaal plukken! Over een maandje start het ongeveer. Weet al hjortron staan. Dat is de wolkenbes en die groeit enkel hier (of misschien nog in andere kouder gebieden. In drassig gebied en ze is héél duur en bevat veel vitaminen. De Zweden zijn er zot op maar ik moet toch wat wennen aan de smaak. Ivan vindt het gewoon vies. Het wordt warmgemaakt en dan op ijs gedaan. Of confituur van gemaakt. De andere bessen (bosbes, framboos, lingon (= soort van veenbes maar toch wat anders en wordt hier BIJ ALLES gegeten, wijnbessen, ...) worden ook in confituur gedraaid of in sap. Heb sinds vorig jaar een 'sapmaker' (googel op saftmaja). Supermakkelijk en volledig natuur!

Nu heb ik net de siroopjes afgewerkt met limoen en citroensmaak. Dat is best te doen in België maar ik denk dat het al te laat is. Elk jaar krijgen sparren nieuwe scheutjes. Die zijn lichtgroen en hangen aan elk takje. Je kan ze plukken en in een pot doen. Daarbij suiker en als je wil schijfjes citroen of limoen. Gewoon voor het raam zetten en een weekje laten staan. De suiker smelt en krijgt de smaak van sparrentopjes en citroen. Alles door een vergiet en klaar! Heerlijk op pannenkoeken of wafels. Wel zoet natuurlijk, pure suiker. Ik kook de 'overschot' nog af en dat kan zoetmiddel zijn voor in thee of een smaakje voor een cocktail. Pazzop, hier wordt zeer weinig gedronken! Nogal duur maar de biertjes zijn ook niet alles. Gelukkig hebben we wat belgische Karmeliet en Duvel e.d. in de kelder staan. Af en toe toch eens met de auto heen en weer heeft zijn voordelen...

Computeren kan je ook van ons mama leren. Die heeft daar veel ervaring mee. Pas op 't is een strenge maar weer: er wordt ook gezwanst. Geniet maar lekker van die dansjes, lijkt me heel tof met z'n allen daar staan te sporten.

Doe vooral ook de groeten aan Cel en Leen moest je ze tegenkomen. Die zullen dat ook weer grappig vinden dat er connecties zijn overal.

Groetjes vanuit het noorden waar de zon momenteel amper onder gaat!

Ivan en Liesbeth