lente komt, lente gaat - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu lente komt, lente gaat - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

lente komt, lente gaat

Door: LIS

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

28 Maart 2012 | Zweden, Bonäshamn

Hoera, daar was het eerste zonnetje. De wegen zijn al eventjes 'proper' en dus zonder al te veel schrik berijdbaar. Ik was al aan 't juichen voor zo'n vroege lente. De skihotels en de ijsvissers kloegen steen en been. Maar... het gaat weer vriezen. Vanaf morgen altijd weer kouder en kouder tot -10 graden in 't weekend. Allez, een laatste prikje dan. Wordt wel weer gevaarlijk op de weg. En nu was er net wat gras te zien tussen de omgewaaide bomen.

De ui, peterselie, bieslook en Oost-Indische kers hebben toch hun sprieten al uitgestoken. Boerin Lis is al aan 't planten. De hyacinten daarentegen lukken meestal niet. Enkel eens een roze die het aandurfde te bloeien in de schulp van haar bladeren. Grm. Blijven volhouden.

Ondertussen nog wel het noorderlicht kunnen bewonderen en ook de str... van een eland in onze hof. Nog geen sla planten dus. De reetjes die altijd op het meer (nu niet meer bevroren) stonden hebben zich verplaatst naar de weilanden voor ons huis. Perfect te bekijken met verrekijker (of met blote oog voor Ivan) vanuit de zetel.

Over enkele dagen begint Ivan zijn zaak. Zullen we het 'Smetsson' noemen, zoals Ivan wil? Ik denk dat ik die strijd zal verliezen en mijn naam zal moeten verlenen aan zijn nieuwe zaak. Zal nogal draaien dan! Hihi. Wie nog snel een beter idee heeft, meldde het! Ik had 'Ivan' voorgesteld maar dat wilde de heer in kwestie niet, pfff.... Soit, het is 'maar' voor op de facturen want iedereen zal toch over die gekke Belg in 't groene huis spreken.-hoop ik. De boekhoudingregels van de Zweedse eenmanszaak geraken stilletjes aan geordend in mijn kop. Al met de plaatselijke UNIZO vergaderd en wel wat wijzer geworden. Nu nog de belastingsdienst. Daarna is 't weer eindelijk tijd om in 't Zweeds te kruipen. Heb van heel 't jaar nog geen boek open gehad maar ben wel verbeterd met constant Zweeds te babbelen tegen alleman. Dus kan al een woordje meespreken.

Ivan maakt de gekste constructies die ik dan vereenvoudig tot 'ladder' bijvoorbeeld. Dat blijkt dan een boomzaagmachine te worden die de Zweedse afmetingen respecteert enzovoorts. Ik maar knikken als hij 't uitlegt maar ik moet het eerst eens in gebruik zien...

De kleine vogeltjes zijn er weer en worden duchtig gevoerd door mister Verellen. Ook Canadese ganzen worden gesignaleerd. Nu is het wachten op de kraanvogels. En daarna de kamikazevogels die zich te pletter storten op onze ruiten. Goei wekkers, dat wel.

Beste Belgjes, tot binnenkort he. Want over een dikke maand komen we de Duvel in de Max proeven en een ijsje eten bij den Baeten. Mjam.

Tot dan.
Tante Lis groet ook haar groeiende neefjes en nichtjes. Wat groeien jullie hard op facebook! Bewaar een knuffel en spaar al een dikke kus.

• 29 Maart 2012 - 12:02

Mama:

God dag dotter, ännu tretti dagar en je bent even terug thuis. We kijken er naar uit. Kyssa moder.

• 08 April 2012 - 20:06

Wittekop: