New york dec 09 -- jan 10 en BLIZARD - Reisverslag uit Skowhegan, Verenigde Staten van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu New york dec 09 -- jan 10 en BLIZARD - Reisverslag uit Skowhegan, Verenigde Staten van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

New york dec 09 -- jan 10 en BLIZARD

Door: LIS

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

03 Januari 2010 | Verenigde Staten, Skowhegan

Het moest er een keer van komen en dan meer meteen door de zure (big) appel heen; met oud op nieuw naar New York.
Omdat ik van taxidienst was, auto klaargestoomd avond voor vertrek. (Dat betekent; extra keer de sneeuw en het ijs eraf doen, ontdekken dat één van de deuren vastgevroren is.) In de ochtend van 30 dec; nog steeds vastgevroren deur en nu ook koffer vast. Half uur gemorreld en uiteindelijk opende Sesam zich. Sneeuwschoenen eruit, rugzak erin. Naar de anderen die nog volop make-up aanbrachten. Dikke 6 uur rijden, met pauze voor koffie en pipi gingen zonder te veel problemen. Drie keer mini-file van 10 minuutjes. Rupert de auto in het station van Darien kunnen parkeren voor 3 dollar en dan met trein naar new york central gate. Met metro verder naar 103str. Stephanie kwijtgespeeld en die kwam dan te voet naar het hotel (enkele blokken verder). Hotel goed in orde; we kregen kamer van 8 ipv 4 maar moesten dan minder betalen. Alles proper genoeg, living, keuken, infodienst, lockers, e.d.
Samen iets gaan eten (Japanees) een de andere 4 ilex-meiden van massachussets gevonden in hotel bij drankje op kamer.

Bed in.

31 dec; we hadden afspraak om 9 uur in de keuken en raad eens wie er alleen zat te wachten op AL de rest? Jep. Ikke uiteindelijk telefoonnummers uitgewisseld en alleen op pad. Mijn 3 ex-roomies gingen shoppen (weeral) en de Mass-girls wilden niet in de sneeuw wandelen. Want dat deed het; sneeuwen als hel. Maar daardoor was het wel warm en ik trok via Central Park naar Broadway, Fifth Avenue (Empire State Building en Crysler building, bibliotheek) Uiteindelijk in Soho beland en daar de anderen ontmoet. Met hen iets gegeten in mexicaans cafeetje (ikke soep en thee). Samen terug via italiaans restaurant (reservatie gemaakt), boekwinkeltje, ... Met metro naar hostel en daar de 3 ilexers van Washington binnen gelaten. Samen pasta gegeten en tegen half 11 naar 7th Avenue gewandeld. Daar werden we gecontroleerd op wapens en drank (had nog net mijn zakmes weggelegd in hostel!). Simon geraakte met zijn rugzakje niet door de controle maar Sabine stopte het in haar handtas en ze probeerden het opnieuw; geen probleem. Drie kwartier staan wachten. Niet tot in de drukte gewandeld. Mijn 3 oude roomies stonden enkele blokken voor ons naar 't schijnt en ze stonden er al uren... Dat hebben we dan gelukkig gemist. De vallende bal stelde niet zo veel voor als het vuurwerk in Central Park. Daarna ikke terug gestapt. Uurtje flink stappen en dan bed in.

1 jan: Iedereen sliep tot middag of later. Ikke al vroeg uit de veren in Brooklyn gaan verkennen. Over de brug gewandeld en dan het zuiden van Manhattan bezocht. Manhattan bridge, financieel district met Wall Street, wuiven naar statue of liberty, etnische buurten (Soho, Little Italy, Chinatown), ground zero, St. Patricks Cathedral, Universiteit, St. Pauls Chapel (waar reddingsdiensten na 9/11 kwamen 'herstellen'), City Hall, ... Lang lang gewandeld dus. Warme pretzel gegeten (Die zijn zo groot als een groot bord maar eigenlijk best lekker. Ze smaken een beetje als brood.) De etnische buurten waren wel tof; het leek wel terug in Vietnam. En ook alle italiaanse geuren kon ik wel appreciëren.

Om 7 uur kwam iedereen samen in italiaans restaurant. Lekker gegeten ook al was de tiramisu een chocoladecake (kleine vergissing)... Daarna gezamelijk iets gaan drinken (zowat alle cocktails van de kaart geprobeerd -samen!). Terug en maffen.

Op de laatste dag ook ikke weer eerst op pad. De Washingtoncrew was de avond tevoren al vertrokken (slecht hostel) en de Mass-meiden vertrokken in voormiddag terwijl ik de verschrikkelijk ijzige wind weerstond op Times Square. Daar de grote plakkaten en winkels gezien waar het allemaal om draait. Doet me geen zier. Overroepen en opgeblazen maar voor shoppers waarschijnlijk het Walhalla. Doe mij maar de eendenpoten in de chinese supermarkt.
Door Central Park terug en dan weer metro en trein in op naar car. Die stond er nog. Normaal om 10 uur thuis maar het werd tegen 2 uur 's nachts. Sneeuwblizard!

Eerst gewoon veel wind. Daarna was ik blij dat ik nog wat van de baan kon zien. Even later was ik blij niet te schuiven en af en toe meer dan 5 meter te kunnen zien! Tegen slakkentempo over de interstate. 9 uren onderweg. Vastgereden op uitrit met duwen als gevolg. Wiel vol sneeuw vrij gemaakt. Op de gewone wegen was er flink geruimd en daar ging het vlotter dan op de interstate. De meiden afgezet en dan naar eigen huisje. Ondertussen was mijn straat ook wel geplowd; dat wil zeggen, veel sneeuw aan kant van weg maar waar parkeren? Dus sneeuwbroek aan en met grote spade sneeuw ruimen. Parking gecreëerd en dan kon ik bed in. (sneeuw tot over knie doorploeteren)
Om kwart na 2 in bed. Om kwart na 5 terug gewekt door Fiona. Zij moest met Verena gaan werken en er lag veel sneeuw. Ik had briefje gehangen dat ze me mochten wekken voor 't plowen... Tja, dat ging wel snel. Ze hadden al 't grootste gedaan en ik verplaatste m'n auto zodat ook die plaats sneeuwvrij was.

Terug bed in en slapen!

Liesbeth

En bij de weg; Happy 2010!

• 04 Januari 2010 - 09:29

Mama:

Hoi Lis, een gelukkig jaar toegewenst. Vooral goede gezondheid en veel leute. Misschien een beetje minder sneeuw? Smak smak smak

• 04 Januari 2010 - 23:11

Ferre:

Hoi tante Amerika!
    In 2010 ga ik jou voor het eerst zien, dus ik ben blij dat we al zover zijn. We wensen je hier allemaal een nog enorm plezante tijd!
    dikke kus x

• 07 Januari 2010 - 17:21

Tom B.:

Amai Lis, wat een avonturen! Binnen een half jaartje ben jij de énige die kan zeggen 'I've been there' als ze nog eens een bal laten zakken in NY :)

• 16 Januari 2010 - 07:18

Rik:

Nog maar goed dat je geen sneeuw meer opstuurt, we hebben onze portie wel gehad!

• 28 Januari 2010 - 06:02

Noeka:

Hoi Liesbeth,

Ik mis je heel erg, het is heel anders in het leerbedrijf zonder jouw aan het roer. De denkpiste/overleg ontbreekt en het is eerder doe maar wat...Dikke knuffel Karin
    Ps: Vanessa heeft er een zoon bij KLAAS, flinke kerel.