Update: weg witte papiertjes - Reisverslag uit Waterville, Verenigde Staten van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Update: weg witte papiertjes - Reisverslag uit Waterville, Verenigde Staten van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Update: weg witte papiertjes

Door: LIS

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

04 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Waterville

Waar zijn we in geslaagd? Een draadloze verbinding leggen... Ik word er nog goed in. Bovendien heb ik nu niet de 'converter' gaan afhalen bij één of andere balie maar wél eigenhandig gekocht in een Wall-Mart. Joeperdejoep, ons Lis is bereikbaar. En dat is niet alles, want wat kocht ik het allereerst met dollars? Een GSM! Jawel, de anti-telefoniste is gezwicht. Ik heb ene ge se me. Hij (of zij?) ligt hier nog in stukken en brokken naast mij. Samen met 4 anderen moet ik nog uitzoeken hoe alles werkt. Hij kostte 30 dollar maar ik krijg een budget van 30 dollar op de GSM, prima lijkt me. De anderen hebben een gesofistikeerder machientje gekocht, met een 'flip'ding maar ik ben heel traditioneel voor het ouderwetse toestenbordje gegaan. Niet te veel in één keer verwacten he. Het is eigenlijk ook niet de bedoeling dat er getelefoneerd wordt tussen mij en iedereen die deze taal verstaat. De telefoon was nodig omdat bv. de school mij kan contacteren als de sneeuw plots 1 meter hoger ligt dan de dag tevoren en ik niet op werk hoef te verschijnen. Of ergens tussen eland en beer ben verzeild. Dan heb je naar 't schijnt echt een GSM nodig. Noodgevallen dus. Voor jullie is het skype. :)

NOGMAALS EEN VERANDERING IN ADRES!!!
Schrap de Bigelow Hill Road ook maar weer, het is opnieuw de East Leavitt Street. Dus weg, lichtgele-witte papiertjes, terug aan de gekleurde! Deel maar uit momo en popo (of plak op de brieven die je stuurt! ;)

Ondertussen ben ik bijna uitgemaffen, hopelijk morgen 'ont-jet-laged'. Mijn groep (red 1) heeft al veel papierwerk gedaan -er zijn al 2 Amerikaanse bankrekeningen in de maak- we trokken dus ook naar Wall-Mart, kregen info, ik ben al ingespoten en gecheckt in het ziekenhuis enzovoorts. Over twee dagen weet ik of ik een verschrikkelijke ziekte heb of het gewoon een aangboren zottigheidskwaal is waar ik mee sukkel.

Het ziet er hier allemaal héél erg Amerikaans uit. Ja, echt zoals in de film. Veel bossen, parken, grote gebouwen met veel parking en gras rond, ver van elkaar. (plaats zat). Het eten is hier in buffetvorm en alles in junk food. Ook de 'gezonde dingen' zijn rap rap gesneden. Bv. rauwe champignons, broccoli en kleine harde worteltjes. Maar de meeste nemen de dagelijkse pizza, wraps, pasta's, ijs, ... Overal natuurlijk sauzen en kaas bij. Muffins, taart, cakes, ... Ontbijt zijn pannenkoeken, eieren, spek, petatjes, enz. (en écht vettig spul, geen fijn gebakken omeletje). Er was ook ananas en meloen, jawel. Frisdranken uiteraard in megagrote bekers.

Het gaat allemaal nogal vlot, maar tot nu toe wordt er nog voor ons gezogd. Over enkele dagen worden we 'gelost' en ja, dan is het wel zelf uitzoeken. De andere dames van mijn woonst -die trouwens 'the castle' wordt genoemd- heb ik al gezien. De Duiste Nathalie is nog maar net gearriveerd maar ik heb gegeten met de Noorse Anne (en al veel gereisd met de Belgische Stephanie).

Ondertussen weet ik al dat het werken wordt in een school + in de ochten 30 minuten 'op de unit' = de plaats waar de kinderen verblijven/wonen. Het gaat over erg misbruikte kinderen. Er zouden er ook steeds meer met autisme komen (nogal nieuwe hype hier) maar ik denk dat Stéphanie die krijgt omdat zij daarin gespecialiseerd is. Ik krijg dan waarschijnlijk de stouterds. Advies is hier: koop heel erg goedkope kledij want ze scheuren het kapot, spuwen erop, maken het vuil en stuk. Dat zegt al voldoende...

We zitten dus met 4 in Maine, 3 en half uur verwijderd van de dichtsbijzijnde andere ILEX-fellows. die zitten allemaal bij elkaar in Boston, New York, Washington DC, Rhode Island enz. (dichtbij is ong. 1 à 2 uur van elkaar) Misschien komen er wel in september ofzo nog anderen in de buurt wonen.

Van de vorige bewoners kreeg ik daarstraks te horen hoe je een auto onder de sneeuw moet uitgraven (en dat het dan vaak om 5 uur 's morgens opstaan is om tegen half 8 op je werk te zijn). Ook dat het in de winter erg saai is omdat er dus noppes te doen valt (leve de saxofoon). En dat ik wel eens een eland zal tegenkomen. Er zijn ook twee soorten eekhoorns, één soort met korte staart en één soort met lange staart. Springen hier overal rond.

Binnenkort mag ik al naar Portland voor een extra training gedurende een dikke week. Daar moet ik leren wat er juist wél en niet mag met de kinderen hier. Slaan, vastpakken, roepen, enz. Kijk eens aan.

Tot daar. Of tot hier. Het is al hoe je het bekijkt.

Puffin. (nog niet gezien)

• 04 Augustus 2009 - 08:26

Rik:

Zolang de eekhoorns maar geen last hebben van haaruitval...

Op naar Bouillon!

• 04 Augustus 2009 - 08:45

Tante Linda En Co:

Hoi Liesbeth

Zo te horen ben je al tamelijk goed "geïnstalleerd" MET gsm! Misschien kan je nonkel Paul even aanporren om dezelfde stap te zetten, want ook hij is helemaal niet gsm-minded! Nog veel inburgeringsplezier en groetjes aan koning Junk Food en de eekhoorntjes :)

• 04 Augustus 2009 - 10:12

Hildje En Ukkie:

Hey Lis, fijn dat je al zo snel iets kan laten weten. Ook hier toch wel kleine glimlach bij de GSM. ;-) Succes met het alles-nog-beter-leren-kennen!
    Go red 1!
    knuffel en maak maar vlug wat foto's!
    x
    ps: al een jacuzzi gevonden?

• 05 Augustus 2009 - 20:20

Valerie:

Ge doet da goe, heb dat al door!

Zoen
    Valerie

• 07 Augustus 2009 - 07:13

Nonkel Sus:

leuk verslag
    ik gok op de aangeboren zottigheidskwaal :D

je duikt met overtuiging in het avontuur, hopelijk blijft de winter en de eland nog wat weg
    groeten uit hertals

• 08 Augustus 2009 - 20:32

Mie Fiets:

Wie in Wall-Mart koopt begint zich al Amerikaans te gedragen, heel goede reactie.
    Het eten ben je in enkele weken gewoon.
    Die ziekte? De appel valt niet ver van de boom....!
    Succes !!!