Na de storm. - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Na de storm. - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Na de storm.

Door: Lis

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

13 September 2013 | Zweden, Bonäshamn

Na de storm, weer de stilte. Hoewel, voor Ivan waait het nog altijd hard! Maar in positieve zin he.

Na véél te lang niets op deze site het verslag van 'de laatsten tijd'. De kiemen uit het vorige verslag zijn tot oerwoudplanten uitgegroeid. We kunnen tomaten eten en ook paprika's. De serre kwam helaas een beetje te laat en we proberen het volgend jaar beter. Ivan bouwde een pracht van een houten serre met stevige speciale plastic. Daarin staan nu tomaten en wat paprika's en testcourgetten. De paprika's binnen zijn het beste gelukt. Ze ontkiemden zowat allemaal en dus hebben we véél te véél potten en staat ons heel vol met nu uitgeleefde planten.

De lessen Zweeds werden stopgezet in de zomer en nu is er geen leerkracht te vinden dus studeer ik maar wat op m'n eentje.

De zomer was superstormachtig; een restaurant openhouden bleek wel 1000 keer meer stress met zich mee te brengen dan verwacht. Gelukkig is er de schattie om af en toe af te wassen en de superhelpers; papa en mama. Samen met hun zou ik meteen een restaurant open doen! Wat een team. Nu is alles achter de rug. Zondag mag ik gaan helpen op de boot, leuk. Dat terwijl Ivan helpt reeën versnijden bij de buren. Of toekijken met een drankje in z'n hand...

De snijplankenhandel heeft het al erg goed gedaan dit jaar. Deze zomer vlogen alle soorten de deur uit. Tijd voor serieuzere marketing en een nieuwe grote machine die sneller en veel fijner beloofd te werken. Dat kan Ivan betalen met de Gärdesgård-opbrengsten. Er worden hier constant paaltjes gebrand door de Smetssons en die stopt Ivan vakkundig in de grond. Ook een nieuw 'paaltjesbos' wordt aangeboord. Lesgeven met Kjell leverde ook paaltjes op en ga zo maar door. Zelfs de botermesjes en theelichten-handel bloeide stevig. Wat een drukke zomer!

Nu is het superherfst. Morgen mogelijk de laatste dag heerlijke nazomer en dan wordt er zeker een week regen voorspeld. De jacht is geopend en enkel de lingonen moeten nog worden geplukt. Hoewel, er staat hier al lingonbrood in de oven en lingoncakejes in een doos. Véél bosbessen zorgen ervoor dat de pottekes naar België mee verhuizen binnenkort. Ook bosbessensap, aangevuld met wat zoete appel, is een nieuwe ontdekking voor Ivan.

De buren zijn hun nieuwe huis aan het renoveren. Blijkbaar wordt het kleurenpalet wat het eerst was nu ook een typisch falurood huizeke. Miq, een toffe buurman, krijgt binnenkort weer een zoon thuis met bijhorende spaanssprekende vriendin. Vrouwlief vertrekt wel op wereldreis. Zelf stappen we binnenkort (twee maandjes nog) in de auto op avontuur naar België. Eens kijken hoe de neefjes en nichtjes verdubbeld zijn, plotseling kunnen spreken, lopen, ...

Visgewijs is Ivan aan het vliegvissen geslagen. Zelf beperk ik mij nog steeds tot het roeien; laatst in een kano. Een keertje gaan kamperen op een al te idyllisch plekje in het midden van de bossen en vooral de moerassen. Een uur wandelen om er te geraken. Uiteraard waren we er alleen bij ons vuurtje onder triljard sterren.

Trouwens, eind augustus was er prachtig noorderlicht. Weliswaar om 2 uur 's ochtends maar het was véél en mooi. Nu donkert het steeds meer het meer. Hopelijk blijft de nachtvorst nog wat weg; zo kunnen de paaltjes vlotter de aarde in.

Nu; tijd voor pizza!
Tot binnenkort,