De kerst komt... - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu De kerst komt... - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

De kerst komt...

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

17 December 2012 | Zweden, Bonäshamn

Proficiat Valérie, de officiële winnares van de ijswedstrijd. Zij wint heerlijk snickerijs. (en ik wil daar ook wel van proeven!)

Ondertussen redelijk wat sneeuw gevallen. Genoeg om de sneeuwschoenen aan te trekken. De temperaturen bleven ook niet achter. De laatste weken was het -20 tot -15 (en zelfs -24). Met uitzondering van de laatste twee dagen, slechts 2 graden onder nul -zweten!-, voorspelt internet meer van het sneeuwmanweer voor de volgende week. Ivan zat daarstraks al eens op het ijs te koekeloeren naar de vissen. De groten wilden niet bijten maar aten de maaikes gewoon van de haak. Dat zijn wel minder maaikes in de ijskast! Dus werd het varkenshaasje, die vang ik gewoon uit de diepvries.

Binnenkort start het Duved-verhaal dus ik geniet voorlopig van het kalme leven in Bonäshamn en ga sneeuwschoenen en joggen. En af en toe wat hout de trappen opdragen hoort ook bij het leven in Zweden.

De vogels houden zich schuil, enkel wat Zwanen aan de warmwaterbron van het visfabriekje. Nog geen eland gespot maar wel sporen. Dus gluur ik regelmatig uit het raam om het eerste punt van het jaar te bemachtigen!

Met de kerst in aantocht hangen lichtjes overal voor de ramen en aan de bomen. Vooral bij de buren maar wij doen ook ons best met onze rode kerstballen, speciaal voor het raam!

Op een marktje in Kall verkochten we een snijplank en een soort Bokrijk in Östersund, heeft ook interesse om Ivans planken tentoon te stellen. Beetje bij beetje dus...

In ieder geval wensen wij iedereen in het heerlijk warme en regenachtige België een gezellige kerst met de juiste mensen rondom. Wij plannen stoofvlees met frietjes en een Duvel of Grimbergen. Nostalgie.

Groeten uit eland.

  • 04 Januari 2013 - 10:07

    Lieve Lambrechts:

    Allee joeng,

    in de week vroeg ons moeder toen het over nieuwjaarszingen ging: 'nog iet van Liesbeth Smets gehoord?' Ik zeg: 'lang geleden kwam ik die eens tegen en ze klapte van naar Zweden te gaan', dus uit nieuwsgierigheid tik ik uwe naam is in in de goegel en gij zit nog altijd in Zweden. Allee joeng! Valt het daar wat mee? Ni te donker?
    Zelf ben ik in 2009 in de zomer dik 2 weken daar geweest (een kleine week rondgetrokken aan het Siljansmeer en dan 4 dagen in Östersund en de buurt (waar Bokrijk is; ik maak uit uw verslag op dat gij daar in de geburen zit?) en nog 4 dagen Stockholm. Schone natuur, maar om daar nu altijd te wonen .... En wat doede gij daar? Bakken of wat?
    Mailt mij eens? Ik ben nu echt wel benieuwd.
    Zelf vertrek ik de 14de januari naar Cuba; maar niet zo spectaculair als gij natuurlijk. Dik drie weken rondtrekken met de rugzak en dan weer naar huis.

    Allee, tot later,
    Lambrechts.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

De zotte kuren reizen altijd mee ... maar komen ook vaak weer terug!

Actief sinds 10 Juni 2009
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 41392

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2008 - 14 Augustus 2009

Maine (ILEX)

30 Juni 2011 - 30 November -0001

Zweden

Landen bezocht: