Het leven na de markt. - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Het leven na de markt. - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Het leven na de markt.

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

07 Oktober 2012 | Zweden, Bonäshamn

De markt was een 'redelijk' succes. Met wafels en speculaas kon ik de kosten terugverdienen (van de standplaats enz.) en nog een centje overhouden. Er moet dus geen speculaasfabriek in Bonäshamn gebouwd worden. We hebben wel véél goede reacties gekregen op de snijplanken van Ivan. Er was veel interesse en er zijn een aantal bestellingen geplaatst. Hoera! Nu bouwt hij dus aan lijmsysteem nr. 2. Een upgrade van het vorige met allemaal nieuwe snufjes enzo. Er is wat zicht op goed gedroogd hout.

Na de marktheisa was het even uitblazen maar een dagje later reden we alweer richting östersund voor de 'storhandlar' van een hele tijd. Grote inkopen dus. De herfstvruchten (wortels, petatjes, kool, pastinaak enz) waren in reklame. Ook bloem en daar hebben we dan maar een legervoorraad van ingeslagen. Eerst wel even langs de Jula passeren voor allemaal gereedschap en warme fleecekes. En een lidkaart als zaak! Gefikst!

De herfst is al halfweg, hoewel de lorken nog groen zien. Die waren vorig jaar op het mooist op het einde van oktober. We stellen het koude weer zo lang mogelijk uit en dat lukt wel best met enkele zonnige dagen. Ook wel echt herfstgedrets maar daarvoor hebben we regenpakje uit België. Lang leve de droge sokken na zo'n fietstocht.

Terwijl Ivan sleutelt met houtjes en moeren, ga ik zelf braafjes naar de Zweedse les. Binnenkort een test en ik hoop dan maar snel vooruit te gaan. Voorlopig lukt het vlot en zit ik vooral met mijn vingers te draaien in de les. Maar ik leer dan wel weer veel woordjes bij.

Het is -hopelijk- nog wat te vroeg voor de ijsjeswedstrijd (raad wanneer de eerste sneeuw zal komen en win een ijsje). Dat zal in volgend bericht wel staan dus hou de weerstatistieken in de gaten! De dieren houden zich schuil. Jacht? Regen? Enkel de eksters komen Ivan irriteren. We hebben 18 kg. vogeleten en ook een hele emmer vol vetbolletjes. De fladderaars zullen geen honger moeten lijden deze winter. En Ivan weer elke keer piepen...

Kaneelboldag (kanelbullardag) is achter de rug (4 oktober) zonder één hap. Wel andere lekkere dingen zoals stoofvlees met frietjes en kip met bloemkool en gebakken petatjes. Belgische lekkernij. 't Is eens wat anders dan pyt-i-panna, knäckebrood of roomsaus met lingnonsylt.

Tot in de ijstijd!

• 07 Oktober 2012 - 11:39

Mama:

Hoi eland-spotters, hopelijk blijft de sneeuw nog weg tot december. Kusjes vanuit België...

• 07 Oktober 2012 - 11:39

Mama:

• 07 Oktober 2012 - 19:54

Broer:

Leve de vetbollen. Ik begin alvast de lage drukgebieden in de gaten te houden. Kwestie van het ijsje op te kunnen eisen.