öring en smultron - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu öring en smultron - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

öring en smultron

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

07 Augustus 2012 | Zweden, Bonäshamn

De 'vakantie' in België duurde een heel stuk langer dan gepland maar dankzij familie en vrienden werd alles wel heel tof. Jammer om dat weer achter te laten maar leuk om weer naar te verlangen eens terug in Zweden. En daar zitten we dan in 't groene huis. De twee meter hoge distels zijn verwijderd en het gras is al voor de tweede keer afgedaan. Nu nog een derde keer en dan ziet het er min of meer weer bewoonbaar uit... Wat een oerwoud was dat!

Er wordt een beetje geboerd; prei, ui, verschillende soorten sla, kolen en selder staan overal in potjes, grond en bakken. Kruiden doen binnen hun best en zelfs een smultron (wilde bosaardbei) komt piepen. De rode beskes hangen met trossen de rijpen. Ze blozen nog maar een beetje omdat de zomer ook hier niet veel voorstelde. Hopelijk komt daar snel verandering in. De weervoorspelling geeft in ieder geval goed weer zodra mama en papa Smets hier arriveren. Allez, krijgen die ook een positief beeld. Alsof het hier nooit miezert en de muggen onze oren opfrijten.

Ivan is een half bos aan 't leegkappen en alle paaltjes aan 't klaarstomen om prachtige hekken te worden. Ik ving gisteren -als tegenprestatie- mijn eerste vis. Binnen de eerste 10 minuten van mijn allereerste vissessie ooit, hing er een (kleine) öring aan de haak. 'Kleine' staat tussen haakjes omdat je als visser uiteraard alleen maar grote vissen vangt. Ivan was al super verbaasd dat ik er met een visstok op uit trok. Valt daar toch nog een visserke van te maken, moet die gedacht hebben.

Naast ons is er een loppis (=garageverkoop) aan de gang en ik heb wat bloembakken en bakgerei op de kop kunnen tikken. Ivan was vooraf fan van de zelfgemaakte kanelbullar.

Diergewijs komt de vos regelmatig eens piepen en stappen de kraanvogels ook door de wei. Twee donkere elanden werden ook gespot en die vertellen nu hetzelfde over twee gekke Belgen. Iedereen keek naar iedereen op dat paadje. Een arend op bezoek en ik heb schrik voor veel vogels als de beezekes rijp zijn. Over muggen zal ik maar zzzzzzwijgen.

Het leven is dus weer gestart hier, in surströmingland.

Groeten uit blik,
Liesbeth.