Zonnetje in de sneeuw. - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu Zonnetje in de sneeuw. - Reisverslag uit Bonäshamn, Zweden van Liesbeth Smets - WaarBenJij.nu

Zonnetje in de sneeuw.

Door: LIS

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

24 Februari 2012 | Zweden, Bonäshamn

Hejsan mannekes.

Een flinke maand later is het hier al een pak lichter geworden. De zon komt er regelmatig door en warmt dan het huis op (geen kamin nodig). Ook op het snoetwerk doet dat goed.

De dieren (elanden, reetjes, rendieren) voelen het ook want ze staan overal onder de bomen te piepen naar die zotte wandelaars met hun verrekijker. Terug wuiven is er echter nooit bij. Het warme weer (soms boven de nul) is nefast voor Ivans ijsvisdroom. Met zijn nieuwe boor trekt hij er nu op uit om pieren te voederen aan de vissen. Lukte vorige keer aardig. Bijna een kilo gekuiste öring en röding. We hebben in de winkel gezien dat die mét kop 129 SEK/kg kosten. (dat is zo'n 14 euro).

Ik studeer maar bokföring en alles van skatte, moms en inkomstdeklaration voor zijn zaak die op 1 april start (geen mop). Het wordt een enskild näringsverksamhet. Voila, nu weet je het ook. We zijn nog een beetje op zoek naar een naam. Ik vind IVAN wel goed. (makkelijk en lekker vooraan in het alfabet) maar ideetjes zijn welkom. Iets met gärdsgard erin kan ook, dan weet je meteen wat hij doet...

En ondertussen konden we ook genieten van het noorderlicht. Mooi groen-wit en met veel beweging. Dat was wel bij min 20 graden dus we konden er niet al te lang bij stilstaan. :) Ivans verjaardagsgetten worden ook goed gebruikt.

Facebookgewijs zie ik mijn nichtjes en neefjes groeien. Pas maar op, in mei komt de zotte tante weer af! Eerst nog wat sneeuw opzij schuiven...

• 24 Februari 2012 - 14:59

Mama Zotte Lis:

Ja, helaas de moeder van zo'n zot geval...
    Hier wuiven de beesten allemaal wel naar de kleinkinderen (ze zijn dan wel van pluche)

• 24 Februari 2012 - 17:45

Broer:

gärdsgard = tuinieren?

• 26 Februari 2012 - 15:16

Liesbeth Smets:

Nee broer. Maar je zit wel in de buurt. Het is een Zweeds hek, gemaakt van (traag gegroeide) boomstammetjes. Puur hout want ook het aan elkaar knopen gebeurt met stammetjes. Belg met Zweeds talent dus. Ik heb trouwens net enkele elandstukken in schijfjes gesneden en ontbeten met lignonsylt, havergrynsgrot en filmjölk. Verzweding...

• 10 Maart 2012 - 18:22

Alies (Geldof):

Altijd leuk om de verhalen te lezen!! 't Wordt wel moeilijker en moeilijker ... woordenboekje Zweeds aanschaffen :p
    Geef neefje een dikke knuf.

Toedeloe (is in mijn fantasie Zweeds)

• 10 Maart 2012 - 19:24

Hilde & Co:

Het wordt inderdaad tijd dat je je nog eens laat zien. Ferre is er echt van overtuigd dat je in een computer woont. :-)
    Kom dus maar gauw terug!